soubor cesky/clanky/c35.html
3 | Svět plný rozdílů |
4 | Rozhovor s ing. Jaroslavem Zajícem, CSc., generálním ředitelem, a ing. Pavlem Feilhauerem, technickým ředitelem společnosti MSV Metal Studénka, a.s. |
7 | Ondrej Híreš, Rudolf Pernis, Jozef Kasala: Ako riešiť životnosť kovacích zápustiek |
10 | Rozšiřování kapacit volných kováren |
11 | Vladimír Lüftner: Výroba vrtulových listů v kovárně Czech Precision Forge, a.s. |
13 | Ing. Josef Bořuta, CSc., ing. Tomáš Kubina, Ph.D., Aleš Bořuta: Deformační napětí mosazi Ms70 při zkoušce krutem za tepla |
17 | Miroslav Greger, Vlastimil Karas, Michal Vlček, Ladislav Jílek: Zkušenosti s kováním hořčíkových slitin |
24 | Úspory energie v kovárnách |
25 | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Vývoj výroby železničních kol |
30 | Problémy z oblasti kování řešené v zahraničí |
31 | Daniel Híreš, Ivan Pernis: Netradičná technológia výroby tvárniacich nástrojov |
33 | Ing. Ladislav Jílek, CSc., doc. ing. Jan Čermák, CSc.: Základní zákony tváření při kování |
44 | Ing. Jiří Talafous: Méně obvyklé technologie kování II |
50 | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Postup prací na projektu MagForge |
52 | Oceli na výkovky pro výkonné motory |
53 | Některé postupy předkování používané v zahraničí |
54 | 3D měření rozměrů velkých výkovků během kování pomocí laseru |
58 | 7. kovárenská konference |
59 | 38. valná hromada Svazu kováren |
59 | Setkání personalistů kováren SKČR |
60 | Jubilea |
62 | 100. výročí založení firmy J. JINDRA s. r.o. Česká Třebová |
65 | Střední průmyslová škola, Frýdek-Místek |
67 | SVAZ KOVÁREN ČR, o.s. - ADRESÁŘ |
(zobrazí se po kliknutí na barevně zvýrazněný název v obsahu)
Ondrej Híreš - Rudolf Pernis - Jozef Kasala
Abstrakt
V príspevku autori opisujú viaceré technické riešenia zvyšovania životnosti kovacích zápustiek, ktoré sú realizované vo výrobnej praxi. Poukazujú na rozdielnosti v prístupoch pri aplikácii tej ktorej metódy ovplyvňovania životnosti kovacích nástrojov. V príspevku sú uvedené konkrétne výsledky zo sledovania životnosti vytypovaných kováčskych zápustiek pracujúcich za tepla. Autori uvádzajú výsledky z piatich technologických riešení zvyšovania životnosti kováčskych zápustiek, pričom každé z riešení má svoje špecifiká. Pred zápustkovým kovaním je dôležité komplexné posúdenie faktorov, ktoré do technologického procesu vstupujú, teda stroj, výkovok, nástroj. Z opísaných technologických riešení je možné potom navrhnúť práve také, ktorým je možné pozitívne ovplyvniť životnosť drahého kovacieho nástroja, ktorým kovacia zápustka je. Životnosť zápustky zásadne ovplyvňuje správny výber materiálu. Z tohto pohľadu autori príspevku navrhujú dve riešenia. Jedno je zamerané na výber materiálu vhodného pre chemicko-tepelnú úpravu povrchu zápustkovej dutiny a pre tento účel bol vyvinutý materiál vhodný pre nástroje pracujúce za tepla. Druhé riešenie je spojené s rafinačným procesom, ktorým sa dá vyrobiť oceľ o zvýšenej čistote. Autori riešenia použili elektrotroskové pretavovanie oceľovej elektródy, z ktorej sa po jej pretavení pod troskou vykoval zápustkový blok. Chemicko- tepelné vytvrdzovanie povrchu kovacej zápustky sa realizovalo nitridáciou. V tomto príspevku je tiež venovaný priestor pre technológiu elektrochemického hĺbenia dutín kovacích zápustiek. Táto netradičná technológia je vhodná pre výrobu členitých tvarov a presných rozmerov budúceho výkovku. Posledné technologické riešenie životnosti kovacieho nástroja spočíva v oprave kovacej dutiny už použitej zápustky naváraním opotrebovaných partií nástroja.
Abstracts
The paper describes multiple technical solutions applied in production practice. It mentioned on the differences in approach to various methods of die life increasing. There is shown the concrete result from the monitoring of life of selected dies in the paper. The dies are working heated. The paper summarized conclusion of five technological solutions to improve forge die life. Each of solutions is specifical. There is important to complex consider of all factor entering in the process as a macine, forging and tool. Then is possible to select one of described solutions mainly affecting the die life as an expensive tool. The die life is generally affecting by right choice of the material. In this point of view the author suggest two solutions. One is targeted to selection of suitable material for chemical heat treatment of die. For this purpose was developed material applicable for heat working tool. The second solution counts with refining process by which is possible to product cleanest steel. Chemical heat treating of die was realized by nitriding. In the paper is presented the electro chemical treating of the forging die´s hollows. This technology is suitable to produce a forge with appreciate and complicate shape. Last technological solution of forging tool improving is to repair of forging hollow by facing of weared machines parts.
Klíčová slova
kovacie zápustky, životnosť, nitridácia, rafinácia, elektrochemické hĺbenie, naváranie, dutina zápustky
Key words
forming die, durability, nitriding, refining, electrochemical excavation,
surfacing, hollow die
Recenze: ing. Jozef Bilík, ing. Libor Marcínek
Vladimír Lüftner,
Czech Precision Forge, a.s., Tylova 57, 316 00 Plzeň
Abstrakt
Příspěvek popisuje způsob výroby výkovků vrtulových listů
z hliníkové slitiny ONZ 424201 ( AlCu4Mg ). Uvádí postup tváření, tepelného zpracování i zkoušení hotových výkovků.
Abstracts
The paper describes production of propeller from aluminum
– alloy in forge CPF Plzeň. It describes forging, heat treatment
and testing of forgings.
Klíčová slova
vrtulový list, výkovek, hliníková slitina, tepelné zpracování,
zkoušení
Key words
propeller, aluminum alloy, heat treatment, testing
Recenze: doc. ing. Miroslav Greger, CSc., dr. ing. Petr Starka
Ing. Josef Bořuta1, CSc. – Ing. Tomáš Kubina2, Ph.D. - Aleš Bořuta1
1 MATERIÁLOVÝ A METALURGICKÝ VÝZKUM s.r.o., Pohraniční 693/31, 706 02 Ostrava-Vítkovice, tel.: +420 595 957 655, e-mail: josef.boruta@mmvyzkum.cz
2 VŠB-TU Ostrava, FMMI, 17. listopadu 15, 708 33 Ostrava-Poruba, tel.: +420 597 324 455, e-mail: tomas.kubina@vsb.cz
Abstrakt
Příspěvek shrnuje výzkum plastických vlastností za podmínek tváření za tepla pomocí torzního plastometru. Nábojnicovou mosaz zde zastupuje hlubokotažná mosaz typu Ms70. Mosazné tyče byly připraveny průtlačným lisováním za tepla s následným tažením za studena. Jako problematickou operací se jeví u mosazi Ms70 právě proces průtlačného lisování za tepla. Proto byly provedeny zkoušky tvařitelnosti na této mosazi pomocí torzního plastometru. Vstupní vzorky byly připraveny z tyčí mosazi Ms70. Zkoušky byly provedeny za teplot 650, 700, 750, 800 a 850 °C. Tento vstupní test nábojnicové mosazi byl využit k návrhu experimentu v provozních podmínkách průtlačného lisování.
Abstracts
Paper concerns investigation of plastic properties for hot conditions through torsion tests. Deep-drawing brass Ms70 represents the cartridge brass. Brass bars have been made by hot extrusion pressing with next cold drawing. The hot extrusion pressing process was turned out as problematical operation in technology of Ms70 brass bars. Therefore assessment of hot formability properties was tested on universal plastometer. Analysis of strain rate equations by plastometric test were made. The specimens were machined from Ms70 brass rods. The first tests were realized by forming temperature 650, 700, 750, 800 and 850 °C. Entry torsion tests of cartridge brass were made possible to design an experimental plan of real process of extrusion pressing.
Key words
flow stress, brass, cartridge brass, hot formability properties, strain rate, torsion test
Klíčová slova
deformační napětí, mosaz, nábojnicová mosaz,
tvařitelnost za tepla, deformační rychlost, krutová zkouška
Recenze: doc. ing. Jan Čermák, CSc., prof. ing. Jiří Kliber,
CSc.
Miroslav Greger1, Vlastimil Karas2, Michal Vlček2, Ladislav Jílek3
1 VŠB – Technická univerzita Ostrava, katedra tváření materiálu, Ostrava-Poruba, miroslav.greger@vsb.cz
2 KOVOLIT, a.s, Kovárna, Modřice, vlastimil.karas@kovolit.cz; michal.vlček@kovolit.cz
3 Svaz kováren ČR, Ostrava-Pustkovec, jilek@svazkovaren.cz
Abstrakt
Hořčíkové slitiny jsou využívány ve strojírenských aplikacích,
především pro jejich velký koeficient poměrné pevnosti a
snadnou obrobitelnost. Hustota hořčíku ρ = 1740 kg.m-3. U hořčíkových
slitin se pohybuje kolem hodnoty 1750 až 1850 kg.m-3.
Při porovnání se slitinami hliníku (ρ = 2500 až 3000 kg.m-3), popř.
s ocelí (ρ = 7800 kg.m-3) mají konstrukční díly z hořčíkových slitin
o třetinu až dvě třetiny nižší hmotnost. Slitiny hořčíku se používají
na součásti, které musí velmi často a rychle měnit svoji
polohu v prostoru, tj. v dopravě a přenosném zařízení. Pro větší
rozšíření výkovků z hořčíkových slitin je potřebné analyzovat
proces kování a určit vhodné postupy kování pro různé slitiny a
zajistit spolehlivý a ekonomický postup výroby. V příspěvku jsou
uvedeny typy hořčíkových slitin, jejich vlastnosti, způsoby zpracování
a metody zlepšování mechanických vlastností. Pozornost
je věnována struktuře slitin a jsou uvedeny výsledky z provozního
kování vybraných slitin hořčíku.
Abstracts Magnesium alloys are utilized in engineering design mainly because of their high strength-weight ratios and excellent machinability. The specific gravity of magnesium is 1.74, making it the lightest structural metal. Magnesium alloys weigh about 1.75 to 1.85 grams per cubic centimeter as against approximately 2.5 to 3.0 grams per cubic centimeter for aluminum alloys and 7.8 grams per cubic centimeter for steel. Alloys of magnesium are found to be especially useful in transportation and portable equipment as well as for parts, which are subject to frequent and rapid changes in position. Magnesium alloys can be often used in such cases. It is necessary to analyze the process of forging and set suitable techniques for different alloys and to arrange reliable and economical procedure of production. Types of magnesium alloys, their property, methods of processing and methods of mechanical property upgrading are talks over in this article. Attention is also paid to the structure of alloys and the results of forging tests magnesium alloys.
Klíčová slova
hořčíkové slitiny, kování, struktura, mechanické vlastnosti
Key words
magnesium alloys, forging, structure, mechanical properties
Recenze: ing. Josef Bořuta, CSc., ing. Ladislav Jílek, CSc.
Abstrakt
Je popsán vývoj konstrukce železničních kol a technologie
jejich výroby. Je uveden i způsob namáhání kola a požadavky na něho kladené.
Abstracts
The development of the railway wheel design and various methods production of them are described. The working stress
and demand imposed upon wheels are discussed.
Klíčová slova
železniční kolo, konstrukce, způsob namáhání, technologie výroby kol, válcování kol
Key words
railway wheel, design, wheel stress, method of production, rolling of wheels
Recenze: prof. ing. Jiří Hrubý, CSc., ing. Libor Pětvaldský
KOVÁRENSTVÍ
ISSN 1213-9289
vydává
© SVAZ KOVÁREN ČR z. s.
Technologická 373/4
708 00 Ostrava