soubor anglicky/clanky/c37.html
6 | Žáci učebních oborů Kovář a podkovář a Umělecký kovář a zámečník budou skládat novou závěrečnou zkoušku |
7 | Miroslav Greger, Milena Widomská: Tváření titanu a jeho slitin |
12 | Michal Zemko, Petr Matušek, Václav Kubec, Mikuláš Fedorko, Ivana Poláková, Petr Motyčka, Libor Šafránek, Libor Pětvaldský: Modelování procesu tváření železničních kol |
18 | Vladimír Lűftner: Výkovky ze slitin hliníku – přehledový článek |
22 | Ještě k příčnému klínovému válcování |
23 | Jiří Talafous: Velký výronek – nepřítel zápustkových kovářů a další poznatky |
28 | Magnetický ohřev |
29 | Velké kované plastiky |
30 | Indukční ohřívací zařízení typ EBS |
31 | ZONECONTROL – Technicky zdokonalený zonální ohřev díky koncepci multiměniče |
32 | Rudolf Petrmichl: Nové trendy v průmyslu a moderní inženýrské systémy |
36 | 39. valná hromada Svazu kováren ČR |
37 | Jan Čermák, Ladislav Jílek: Historie i současnost bezvýronkového kování |
44 | Ladislav Jílek: Výroba tvarově složitých výkovků volným kováním |
50 | Zbyšek Nový, Jan Šaba: 10 let činnosti firmy COMTES FHT |
57 | Tibor Kvačkaj: Predstavenie Katedry tvárnenia kovov Technickej univerzity v Košiciach |
59 | Strojmetal Kamenice |
60 | Životní jubilea |
61 | SVAZ KOVÁREN ČR o.s. - ADRESÁŘ |
(zobrazí se po kliknutí na barevně zvýrazněný název v obsahu)
Doc. ing. Miroslav Greger, CSc. (a), ing. Milena Widomská, Ph.D., MBA (b)
a) VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, miroslav.greger@vsb.cz
b) VŠB – Technická univerzita Ostrava, milena.widomska@vsb.cz
Abstrakt
Titan a jeho slitiny mohou být využívány pro konstrukční
aplikace i při zvýšených teplotách. Teploty použití jsou nižší než
u konstrukčních ocelí. Používané strojní zařízení (lisy, buchary)
pro zpracování titanu volným a zápustkovým kováním jsou v podstatě
obdobné, jako při zpracování ocelí. Pro dosažení požadovaných
vlastností výkovků je nutné zajistit optimální manipulaci s
polotovarem, využít strojní zařízení disponující vyšší deformační
silou, optimalizovat podmínky ohřevu a minimalizovat kontaminaci
kovu během kování.
Abstracts
Titanium and its alloys can be readily hot worked at temperatures
generally somewhat lower than those used for steels. Techniques
for press and hammer forging of titanium are essentially
the same as for low- alloy steels. Good handling methods and
plant layout will reduce the number of reheats necessary, minimizing
contamination during forging
Klíčová slova
titan, slitiny titanu, technologie tváření
Key words
titanium, titanium alloys, workability
Recenze: doc. ing. Jozef Bilík, PhD., ing. Ladislav Jílek, CSc.
Michal Zemko (a), Petr Matušek (b), Václav Kubec (a), Mikuláš Fedorko (a), Ivana Poláková (a), Petr Motyčka (a), Libor Šafránek (b), Libor Pětvaldský (b)
a) COMTES FHT a.s.
b) BONATRANS GROUP a.s.
Abstrakt
Příspěvek popisuje numerickou a fyzikální simulaci současného
stavu technologie tváření železničních kol. Numerická simulace
poskytuje informace o toku materiálu, velikosti a rychlosti
deformace v průběhu tváření a teplotních poměrech při manipulaci
a tváření. Fyzikální simulace umožňuje získat na vzorcích
mikrostrukturu odpovídající vybraným místům železničního
kola. Vzájemnou kombinací těchto dvou technik je možné optimalizovat
proces jak z pohledu kvality, tak i z pohledu energetické
náročnosti. Tato technika byla použita na technologii tváření
železničních kol z materiálu ČSN 412050 v podmínkách firmy
BONATRANS GROUP a.s. V článku jsou uvedeny výsledky jak
numerické, tak i fyzikální simulace a jejich porovnání s experimentálním
tvářením v provozu.
Abstracts
The paper describes numerical and physical simulations of
the present process of production of rail wheels by forming. The
numerical simulation offers an insight into the material flow, the
strain rate and magnitude in the course of forming and into temperatures
during handling and forming. By using physical simulations,
one can prepare in samples the types of microstructure,
which match those of selected areas of the rail wheel. Combining
these two techniques provides an opportunity to optimize the
process in terms of both quality and energy consumption. This
method was applied to the process of forming rail wheels from
the steel 1.0314 in the BONATRANS GROUP a.s. plant. The
conclusions include results of both numerical and physical simulations
and their comparison with the conditions of experimental
forming on site.
Klíčová slova
železniční kolo, válcování, matematická modelování, fyzikální
modelování struktury
Key words
railway wheel, rolling, mathematical modeling, physical modeling
of structure
Recenze:ing. Jiří Weber, doc. ing. Karel Novotný, CSc.
Vladimír Lüftner
Czech Precision Forge, a.s. Tylova 57, 316 00 Plzeň
Abstrakt
Článek podává základní informace ze všech oblastí objemového
tváření a tepelného zpracování výkovků ze slitin hliníku.
Abstracts
This overview covers all aspects of forging aluminium alloys.
Klíčová slova
slitina hliníku, volné kování, zápustkové kování,
tepelné zpracování, rozpouštěcí žíhání, stárnutí
Key words
Key words: aluminium alloy, open die forging, closed die
forging, heat treatment, solution annealing, aging
Recenze: doc. ing. Karel Novotný, CSc., Jaroslav Khek
KOVÁRENSTVÍ
ISSN 1213-9289
vydává
© SVAZ KOVÁREN ČR z. s.
Technologická 373/4
708 00 Ostrava